Als u gestopt bent

Blijf waakzaam!

Op onverwachte ogenblikken kunt u plotseling weer naar een sigaret verlangen. Blijf daarom opletten! Zorg dat u alvast een paar dingen heeft bedacht die u kunt doen in plaats van te roken. U kunt bijvoorbeeld diep ademhalen, even rondlopen, een eindje hard fietsen, een glas water halen, naar het toilet gaan of iemand opbellen. Het gaat het gemakkelijkst als u iets doet waar u plezier in heeft.

 

Zorg dat u altijd een antwoord klaar heeft, als men u iets te roken aanbiedt. Leg uit dat u gestopt bent en dus niet wilt roken. Blijf standvastig. Probeer zo nodig het onderwerp van gesprek te veranderen.

Pas op met alcohol. Onder invloed van alcohol is het moeilijk om nee te zeggen tegen roken.

Als u toch een onweerstaanbare drang heeft om te roken, probeer het dan vijf minuten uit te stellen.

Ga ondertussen iets doen om uzelf af te leiden. Loop naar buiten, doe wat ontspanningsoefeningen of maak een praatje met iemand. Op deze manier kunt u leren de moeilijke momenten te overbruggen.

Ook als u al lang gestopt bent, kunnen ingrijpende of spannende (vervelende of plezierige) gebeurtenissen de behoefte aan roken weer oproepen. Het is belangrijk dat u deze situaties herkent. Probeer op zo’n moment met anderen te praten over wat u meemaakt en voelt. Dat lucht op. Anderen kunnen u steunen en afleiden zodat u door het moeilijke moment heen komt. Maak daarover goede afspraken. Kom gerust weer op het spreekuur of bel met de praktijk als u het moeilijk heeft en dreigt te gaan roken.

Positief denken

Blijf positief denken. Bijvoorbeeld: ’Nee, ik heb het roken niet nodig om in een betere stemming te komen’ of ’Ik rook nou al zo veel dagen/weken niet, dat wil ik volhouden!’ Geef uzelf regelmatig een compliment omdat u nog steeds niet rookt. Beloon uzelf: koop iets leuks, ga naar de bioscoop, of neem een vrije dag. De kans dat het stoppen lukt is dan groter.

Om te voorkomen dat u weer gaat roken, kunt u het beste nooit meer een sigaret opsteken. Denk niet: ’Eentje maakt niet uit’ of ’Ik heb er wel een verdiend’ of ’Eens kijken of ik het nog lekker vind’. U maakt het zichzelf dan onnodig moeilijk.

Toch weer gerookt

Wanneer u in een moeilijk moment toch een sigaret opsteekt, rook deze dan niet op. Druk hem uit!

Ook als u al meerdere sigaretten heeft gerookt, is het jammer om uw stoppoging af te breken. Geef niet gelijk op, maar praat erover. Denk niet meteen dat uw inspanningen voor niets zijn geweest. Het kan voorkomen dat u een vergissing maakt. U hoeft zich daar niet voor te schamen. Beschouw de vergissing als een moment om iets van te leren. Vraag uzelf af waarom het mis ging. Was u op de situatie voorbereid? Wat kunt u doen als de situatie zich weer voordoet? Bedenk vooraf een handige afleiding.

Zet uw redenen om te stoppen nog eens op een rij. Sta erbij stil dat het niet-roken u al voordelen heeft opgeleverd: u ziet er beter uit, u ruikt en u proeft meer, uw conditie en uw gezondheid zijn verbeterd.

U kunt het leren

Gewoontes zijn moeilijk te veranderen. Toch is het de moeite waard nieuwe gewoontes aan te leren. Als u het drie maanden weet vol te houden, is de kans groot dat u het ook een jaar volhoudt. Zet dus alles op alles om die drie maanden te halen. Daarna kan de trek in een sigaret nog wel eens terugkomen, maar u heeft inmiddels geleerd daarmee om te gaan. Op den duur wordt het steeds gemakkelijker en prettiger om zonder roken te leven.

Terugval

Als u merkt dat u weer gaat roken als voorheen, laat het er dan niet bij zitten. Kies opnieuw een stopdatum. Stel het niet uit want elke dag dat u niet rookt is gewonnen. Zet de redenen om definitief te stoppen nog eens op een rij. Maak opnieuw een afspraak op het spreekuur om er over te praten. Met ondersteuning vanuit de praktijk is de kans dat u slaagt groter. U zult zien dat de aanhouder wint.

Meer informatie

Meer informatie over stoppen met roken vindt u op de site van STIVORO op http://www.stivoro.nl/huisarts of bel de landelijke informatielijn: 0900-9390.

Heeft u nog vragen?

Als u na het lezen van deze brief nog vragen heeft, dan kunt u daar bij een volgend contact op terugkomen.

4 Comments

  • inge 04/02/2014 at 23:22

    ik ben nu 1 jaar en 26 dagen gestopt met roken maar…. elke dag is een strijd omdat ik niet allen aan nicotine maar ook aan wiet en alcohol verslaafd ben. Ik blow niet meer maar heb daar wel erg veel zin in( ik droom er zelfs van dat ik een joint rook en in die roes zit) ik doe het niet maar…maar ik drink elke avond 2 tot 3 flinke mixen… o zo lekker om te kunnen slapen. Nu ben ik 20 kilo aangekomen en voel me nog ongelukkiger dan dat ik rookte!!! soms zie er echt geen gat meer in maar ben dan toch zo trots op mezelf dat ik niet meer rook en blow. Ik weet het echt niet meer en voel me een zwakkeling. mijn lijf is echt niet meer van mij en daarom denk ik weleens dat ik maar weer moet gaan roken en blowen. voel me net een puber…. zooo kinderachtig !! wie weet me hier doorheen te helpen?

    • Nathalie 16/11/2014 at 19:45

      Ach Inge, kijk hoe goed je het doet! 2 verslavingen onder controle! Hoe heb je het nu voor elkaar gekregenom het toch niet te doen?
      Ik hoop dat je het hebt volgehouden! Ben mij ervan bewust dat het echt heel moeilijk is maar je bent al verder dan ik! Ik zit pas op 16 dagen :-/

  • Yvonne 11/05/2014 at 21:12

    Na 30 jaar zo’n 15 shaggies per dag te hebben gerookt, was ik er het laatste jaar wel klaar mee. Ik ervaarde het roken meer en meer als een last en ergerde me aan elke sigaret die ik rookte.
    Op een gegeven moment was ik er echt klaar mee, heb alles weggegooid en nam me voor te doen alsof ik nooit gerookt had. Na 4 hele dagen en merkbare verbeteringen qua gezondheid en uiterlijk (zo snel al ja, kun je nagaan wat een vergif het is!!) voel ik me steeds sterker worden en ik heb weinig last van afkickverschijnselen. Ik neem mijn gedachten waar en laat ze ook weer los, ze komen en gaan ( hunkering en Pavlov-reactie, de gewoonte om bepaalde momenten te roken, die kun je dus ook afleren ). Ik heb het bijna niemand verteld en leef gewoon door, ik verander niets, ga dus ook gewoon rustig mijn kop koffie drinken, alleen zonder sigaret. Ik ga er ook niet uitgebreid op in in het dagelijkse leven. Voor mij werkt het en ik ben ervan overtuigd, dat ik er klaar mee ben. Ik wens iedereen succes en dat je jezelf mag gaan verwennen zsm, door gewoon te stoppen. Het leven wordt er echt niet minder leuk van. Integendeel, alles is veel rustiger en je hebt meer tijd om iets te doen, te genieten e.d. Go for it, maak er geen groot gebeuren van en leg het gewoon aan de kant! Succes!

  • Tiny 15/10/2015 at 20:46

    Ik heb eigenlijk hetzelfde als de vorige schrijfster, ik ben gewoon gestopt. Na 30 jaar flink roken, half zware drum, gewoon geen kabaal gemaakt maar met mezelf afgesproken dat ik ging stoppen. Het is eigenlijk heel simpel, gewoon geen sigaret meer aansteken, de 1e week is het moeilijkst. Daar moet je gewoon door heen. Als dat is gelukt ben je een heel eind, is het niet gelukt, stop dan opnieuw. De 2e week wordt al makkelijker, maar blijft moeilijk, de 3e en 4e week stelde bij mij niks voor, de 5e week was bij mij net ze moeilijk als de eerste met dat verschil, dat het lichamelijk geen probleem was alleen geestelijk, eraan denken dat ik de eerste 4 weken weg zou gooien als ik weer zou beginnen heeft mij wel geholpen. Na 6 weken wordt het echt veel makkelijker, ze zeggen dat met 3 maanden de laatste hindernis komt, dat duurt bij mij nog 2 weken. Ik hoop ook die te overwinnen, maar het lijkt mij sterk dat me dat niet gaat lukken. Want ik ruik echt veel beter, ik heb veel meer lucht en voel me de hele dag veel fitter. Ik was laatst in 3 dagen van een verkoudheid af, normaal duurt dat weken. Wat mij ook geholpen heeft is veel sporten en fietsen, ik ben gestopt met roken en ben sindsdien overal met de fiets naar toe gegaan. Ik zorg evrvoor dat ik de hele dag iets aan het doen ben, zodat ik zo winig mogelijk aan roken denk. Verwennen doe ik mezlef met lekker eten en snoepen, maar door het vele sporten en fietsen ben ik ipv aangekomen, 2 kg afgevallen tijdens het sporten.

Post a Comment

Your email is kept private. Required fields are marked *